Innlegg

Fremhevet innlegg

Bilde
  Bildet er tatt tirsdag kveld og er uten filter. Her har det skjedd litt av hvert de siste dagene. Vi har hatt varme og støvfylte dager denne uken. Tirsdag startet med støv i luften og varm vind og utover dagen ble det bare verre og verre. Hele verden lå i et rart oransje lys og det var slitsomt å være ute, med alt støvet som blåste inn i øynene. slik så verden ut på formiddagen, og på kvelden, I går snudde vinden igjen og verden var normal.  Tirsdag var også dagen for store branner, den største ved marinestasjonen i Souda, der det brant i en liten furuskog ved husene og skolen deres. Det var full panikk og husene og skolen ble evakuert. Heldigvis klarte brannvesenet å slukke brannen og ingen hus brant og ingen ble skadet.  Det var også en mindre brann på ettermiddagen. Ikke så merkelig med den vinden og varmen. Det har også vært en stor jordskjelvøvelse her, med brann og redningstjenesten, ambulansene, hæren, Røde Kors, fjellklubben EOS og politi involvert. Vi fikk alle melding på m

Aprilsøndag i havna

Jeg har vært barnevakt for lille Alex på lørdag kveld og overnattet i byen. Han synes at det var ok helt til han skulle sove, da trengte han mamma. Ikke fordi han trengte pupp, han fikk nok melk på flaske, men mormor er ikke det samme som mamma! Hun var nede på torget på taverna og kom raskt hjem. Da kunne han jammen smile igjen! Så sovnet han med en gang og hun gikk igjen. Ja, ja, en får gjøre så godt en kan. I dag tok jeg en runde i havna på vei til bussen og det var mye liv. Været var deilig, luftig vind, men sol. De lokale går kledd etter kalenderen, det er april, det kan fort bli kaldt, mens turistene går i sommerklær, sånn generelt. Man hører nok sin egen mor spørre før man går ut: Πήρες ζακέτα; Pires zaketa? Tok du med jakke?  alltid lurt å ta med jakke! Jeg nøt runden min, det er lenge siden jeg har gått tur i havna faktisk. speidere på søndagstur i byen, Jeg kjenner at jeg kan savne Splantzia og Gamlebyen, men jeg elsker Maleme. her ligger nå Κουζίνα ΕΠΕ, veldig kjent spises

Hjemme igjen.

Bilde
  Det var fint å være i Norge, fint å treffe venner og familie, godt å være sammen. Og godt å være hjemme igjen. Jeg reiste jo fra et frodig Kreta og dro opp til et kaldt Norge. Det snødde mens jeg var der, men så kom våren for fullt rett før jeg dro tilbake. mormor, Sebastian og farmor på søndagstur, Turen nedover gikk fint, men jeg er ikke særlig glad for denne tidlige avgangen på tirsdager. Jeg hater å stå opp klokken 03.30 for å rekke det første flytoget fra Sandvika. Det var 0 grader da jeg dro. Flyet var fullt og turen gikk helt fint. jeg fikk lukket øynene litt.  snøen har nesten smeltet, På flyplassen i Hania la jeg merke til at det er to minibanker eller ATM inne i bagasjehallen, begge fra Euronet. IKKE bruk disse!! Ta dem som er fra en gresk bank, så betaler du mindre til banken. Dette gjelder alle steder i Hellas. Disse ATM ene er overalt. Ute i ankomsthallen er det flere minibanker fra greske banker.  Vel framme tok jeg en taxi til Splantzia. Jeg spurte sjåføren om jeg kunn