En helg på Loutro

Jeg hadde jo ikke før kommet hjem igjen, så fikk Gro og Hege "lurt" meg med til vakre Loutro. Problemet var ikke så mye meg, som familien, de så ikke med så blide øyne at jeg skulle av gårde igjen nå som jeg nettopp var kommet hjem, men vår felles venninne reiser hjem på torsdag, og hadde ikke tid til å vente på at jeg skulle få "lov" til å reise bort igjen. Vi fikk låne bilen, Jorgos foretrekker motorsykkelen på sommeren.

kaffe på Loutro,
Vi dro avgårde lørdag morgen og rakk 13 båten. Jeg har nevnt det før her i bloggen, Loutro er stedet jeg slapper helt av, og lader batteriene mine.
mitt paradis,
Første gang jeg kom dit var i 1991. Det er enklet å ta bussen til Hora Sfakion, som landbyen båten går fra heter eller Sfakia som vi alle sier. Hora Sfakion betyr byen i Sfakia, dvs dette er senteret for hele området Sfakia, kan virke litt forvirrende med disse to navnene. Loutro er i mine øyne best i mai/juni og september. da er det mindre varmt og mindre folk.Siden jeg elsker å gå turer , er juli / august i varmeste laget synes nå jeg da. På lørdag var det spesielt varmt og fullt, men likevel, Loutro er Loutro, vakkert, rolig, krystallklart vann som aldri blir helt varmt pga de kalde kildene som kommer ut i vannet her, god mat, flott natur og menneskene der. Dette var Heges første tur dit, og hun elsket det selvfølgelig!! ( Hun kunne jo prøve å si noe annet til oss Loutro entusiaster.)
fra den borteste stranda,

Gro på stranda,her ser du hvor vi bodde , helt øverst siste rom midt i bildet,
Problemet på denne tiden er at grekerne kommer med alt sitt pikk pakk og store familier og fyller stranda fra klokka 8.30, så skal du finne solseng, må du stå opp i otta og legge ut håndklær, ellers er låpet etter solseng kjørt!! Ikke bare grekere, men det er ikke nok senger til alle, så folk er genelt tidlig ute.De har laget en liten strand til, og der kan du finne noe senere.
Vi opplevde nesten full måne. Vi svømte , leste, spiste deilig mat, nøt kald hvitvin på balkongen høyt over bukta om kvelden,  og jeg gikk min faste tur.
Loutro by night fra balkongen,

Hege koster seg med øl og mat,

deilig bad,

to gode venninner, Gro og Hege,

bading fra klippene, mitt yndlings sted, foretrekker det for stranda,

noen bader ved brygga,

fra min kveldstur,

Finikas, 20 minutters gange fra Loutro,

solen går ned bak Marmara,

månen kommer blodrød opp fra havet,

og farger havet rødt mens den stiger,

nesten oppe og nesten full.

soloppgang over Sfakia,
På hjemveien i går, besøkte vi Frangkastello, ca 15 minutter fra Sfakia tok et bad der, og Elisabeth i Gavalohori. Der koste vi oss veldig, hun er alene hjemme om dagen, og hun å Hege hadde gledet seg til å treffes igjen. de ble kjent i fjor sommer. Vi kjørte om Georgiopolis og Hege var fornøyd med omvisningen.
klar for avreise fra Loutro med den lille ferjen,

Gro og Hege på båten,

Frangokastello,

fra Frangokastello stranda,
hos Elisabeth i Gavalohori,

Gavalohori,

vi spiser på Gavalianos kafenes
Du kan jo tenke deg hvor glad familien var over at jeg kom hjem og IKKE skal reise bort igjen!!!
P.S. husk at neste onsdag den 12.klokka 18.30 setter jeg i gang med byvandringene igjen. Altså onsdager , 18.30 fra fontenen i Hanias gamle havn, utenfor Starbucks. Alle kan bli med på denne to timers vandring med tavernabesøk etterpå.